HUOM!

Marttojen Jouluruokailu Myllypuodissa to.8.12.2022 klo 17.00.

Ilmoittautuminen Mirjalle pe.2.12. 2022 mennessä.

puh.050 408 8810

TERVETULOA!

Someviestinnän alkeet
Instagram puhelimella

Avaa Instagram sovellus.
Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa + merkkiä tai
klikkaa "Julkaise" (riippuu puhelimen tyypistä).
Valitse valokuva tai video puhelimeltasi tai kuvaa se
sovelluksessa.
Rajaa julkaisusi oikean kokoiseksi.
Valitse julkaisullesi suodatin (ei pakollinen).
Muokkaa tarvittaessa kuvaa (ei pakollinen).
Kirjoita tekstikenttään kuvateksti.
Käytä tunnisteita julkaisun näkyvyyttä parantamaan
#marttailu on hyvä yleis "hästägi".
Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa "Jaa" tai
"V"painiketta (riippuu puhelimen tyypistä)..

Facebook puhelimella

Avaa Facebook sovellus
Hae sivu, jolla haluat julkaista, ja valitse se sitten avattavasta
valikosta.
Napauta Julkaisut ja napauta sitten Kirjoita sivulle jotakin.
Kirjoita julkaisullesi hyvä otsikko.
lisää julkaisuun kuvia tai videoita kohdasta "Lisää julkaisuun".

Klikkaa painiketta "Julkaise".

Loppukesän tervehdys Joensuun seudulle, Kontiolahdelle, Juukaan, Liperiin, Polvijärvelle ja Outokumpuun!

Tiedotamme Joensuun lähialuetta tulevista koulutuksista ja vähän muustakin ajankohtaisesta, ilmoittautuneita on huolestuttavan vähän. Välitäthän tietoa yhdistyksessäsi (tämä sähköposti menee puheenjohtajille). Tiedote on tulossa myöhemmin syksyllä.

Muonitus kenttäolosuhteissa ti 30.8. klo 17-20, Marttakeskus, Joensuu

Suunnitellaan yhdessä tulevaa harjoitusta, käsitellään maastossa tapahtuvan muonituksen periaatteet ja kulmakivet. Kouluttajana ovat Antti Teräväinen MPK Savo-Karjalasta ja Tiina Anola-Pukkila P-K:n Martoista. Ilmoittautumiset viimeistään 29.8.: https://www.martat.fi/pohjois-karjala/tapahtuma/muonitus-kenttaolosuhteissa-sar-poka-2022/?post-id=155097 Kahvia ja teetä suolaisen kera tarjolla.

Edellisessä opittuja taitoja harjoitellaan SAR POKA 2022 – kotiseutuharjoituksessa la 10.9. Joensuussa (kellonaika vahvistetaan teoriakoulutuksessa, todennäköisesti klo 9-16), jolloin pääsemme harjoittelemaan muonittamista kenttäkeittimellä poikkeusolosuhteissa. Testaamme myös kahvin keittoa suurelle ihmismäärälle pakastetiivisteestä. Keittolounas, kahvia ja sotilaskodin munkki tarjotaan ilmoittautuneille. Tähän ei ilmoittauduta erikseen vaan 30.8. osallistuneista toivottavasti suurin osa tulee harjoittelemaan.

Lisäksi on mahdollisuus tulla tutustumaan kenttäkeittimellä toteutettavaan joukkomuonitukseen ja mahdollisesti auttamaan pieneksi ajaksi SAR POKA 2022 – kotiseutuharjoituksessa 10.9. klo 11-14. Alueella on paljon muutakin tutustuttavaa, katso tarkemmin ilmoittautuessasi 7.9. mennessä: https://www.martat.fi/pohjois-karjala/tapahtuma/sar-poka-2022-kotiseutuharjoitukseen-tutustuminen-joensuussa/?post-id=155648 Ilmoittautuminen on välttämätöntä, koska harjoitus ei ole avoin yleisötapahtuma. Harjoitus kohdennetaan eri vapaaehtoistoimijoiden aktiivijäsenille eli martat kutsuvat mukaan marttayhdistysten, kyläyhdistysten ja muiden joukkoruokailusta ja muista harjoituksen teemoista kiinnostuneita. Valitkaa yhdistyksestä muutama tutustumaan, he tuovat viestiä muille. Keittolounas, kahvia ja sotilaskodin munkki tarjotaan ilmoittautuneille.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset muonituskoulutuksesta ja -harjoituksesta Tiina Anola-Pukkila, tiina.anola-pukkila@martat.fi p. 0504483321. Mieluiten tapahtumakalenterin kautta, mutta tarvittaessa suoraan Tiinalle.

Hävikkifoorumi-ketjukoulutus to 1.9. klo 17-19

Ketjukoulutuksessa ruokamartat, ympäristömartat tai muut vapaaehtoiset oppivat ajankohtaista, uutta tietoa ruokahävikistä. Keskustellaan suunnitelmallisuudesta ja ideoidaan ruokahävikin vähentämistä. Koulutuksessa pohditaan marttojen mahdollisuutta vaikuttaa ruokahävikin vähentämiseen. Koulutuksen pohjalta voi pitää esimerkiksi marttaillan ruokahävikkiviikolla 12.-18.9.2022. Ketjukoulutus on osa Hävikkifoorumi-hanketta ja maksuton osallistujille. Tervetuloa mukaan yksin tai yhdessä.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset ti 30.8. mennessä tapahtumakalenterin kautta tai Loviisa Salin loviisa.salin@martat.fi p. 0400 167 695.

Ilmastokoti-työpajoihin toivotaan vapaaehtoisia Botanialle sadonkorjuujuhlaan SciFestin yhteyteen 1-3.9. Yksi kiva toiminnallinen tehtävä ja reseptien antamista lapsille ja perheille, Tiina ohjaa etukäteen. Voi tulla esim. pariksi tunniksi jonakin päivänä. Ilmoittautumiset: Tiina Anola-Pukkila, tiina.anola-pukkila@martat.fi p. 0504483321.

Ilmastovälipala-pajaan apuohjaajaksi Utran koululle viikolla 40, päivämäärä varmistuu myöhemmin. Tiina on ehdottanut 3. tai 4.10. jotta pääsisi mukaan.

Lisäksi  on tullut erilaisia tarjoilupyyntöjä, joista yhteydenotot Heli Hjälm, heli.hjalm@martat.fi p. 0400 151 545 ja samalla Helin ajankohtaiset terveiset Marttakahviosta.

Veripalvelu tiedustelee

Talven aikana tullaan järjestämään verenluovutustilaisuuksia Joensuun ev.lut.seurakunnan tiloissa. Veripalvelu tiedustelee, olisivatko Martat halukkaita järjestämään tilaisuuksien kahvitukset. Niitä olisi noin 25 kertaa/vuosi parin viikon välein.

Päivittäin luovutuksessa käy yleensä noin 80-90 henkilöä. Heidän kahvittamisensa, materiaalin jako ja läsnäolo olisivat marttojen tehtäviä. Luovutustilaisuuden kahvitukset voitaisiin jakaa tehtävään halukkaiden yhdistysten kesken. Silloin siitä ei kuormittaisi liikaa yhtä yhdistystä, eikä sitoisi kahvituksiin kuin esim. neljä perättäistä kertaa.

Vasta yksi yhdistys on ilmoittanut kantansa.  Vastaamme Veripalvelulle elokuun loppuun mennessä mahdollisuuksistamme järjestää tilaisuudet. Ilmoittakaa siis mahdollisimman pian, jos olette kiinnostuneet varainkeruusta  kahvituksia hoitamalla..

Yhdessä vapaaehtoiseksi- hanke, Kotikartanoyhdistys ry on  suunnittelemassa Vapaaehtoisten päivän tapahtumaa Joensuun torille joulukuun alkuun ja he toivovat marttoja yhteistyöhön tarjoilujen suhteen? He tarvitsisivat tapahtumaan tarjoilut ja tarjoiluapua: pientä suolaista ja makeaa, esimerkiksi karjalanpiirakoita ja keksejä sekä lämmintä mehua. Tarjoilut tarvittaisiin noin 100 hengelle ja ne olisivat tarjolla toriteltassa. Kotikartanoyhdistys maksaisi kaikesta, joten yhdistyksen olisi mahdollista ansaita tuloja.

Marttakahvion tulevaisuudesta

Marttakahvio sulkeutuu lauantaina 27.8. Kahvion ja piirakkapajan ”tontit” on oltava tyhjät ja siivotut 22.9. mennessä.

Piirin hallitus kokoontuu 31.8. päättämään Marttakahvion tulevaisuudesta.  PKO:n liiketilaan siirtymisen vaihtoehtona on  uuden kauppapaikan hakeminen torilta.  PKO:n tarjous tiloista on kuultu.  Mukaan lähtemisen suurimmat esteet ovat korkea tilavuokra ja ympärivuotisuuden vaatimus. Haasteena on myös se, että liikerakennuksessa toimijat sitoutetaan yhteisiin (pitkiin) aukioloaikoihin.

Jos päätämme  jatkaa kahviotoimintaamme ja  pidämme parhaana paikkana edelleen toria, Marttojen on haettava paikkaa. Tarjouspyyntö kauppapaikasta on jätettävä 15.9. mennessä.  Kaupunkikeskustayhdistys Virralle esitettävään hakemukseen on liitettävä perustelut toiminnan tärkeydestä Joensuun torilla sekä arkkitehdin havainnekuvat mahdollisesta uudesta kahviorakennuksesta/-rakennuksista.  Pidämme martat ajan tasalla asian etenemisestä.

Syys-kesän terveisin

Tiina Anola-Pukkila, kotitalousasiantuntija

Pohjois-Karjalan Martat ry, Koskikatu 5-7, 80100 Joensuu

p. 050 448 3321 | www.martat.fi

Facebook | Twitter | Instagram | MartatTV

Lataa nyt puhelimeesi uusi Martat-sovellus.