Kesänäyttely

Liperin Martat järjestivät kesällä 2010 Penttilässä käsityönäyttelyn ”Kapiokirstujen aarteista arkipäivän käyttöesineiksi”. Näyttelyllä pyrittiin kuvaamaan liinavaatteiden muuttumista vuosikymmenten aikana. Entisaikaan morsiamen kapiot olivat osa hänen myötäjäisiään miehelään mennessä ja kapioiden runsaus kuvasi morsiamen kodin vaurautta. Tytöt aloittivat kapioidensa valmistamisen rippikoulun jälkeen ja niihin kuuluivat liinavaatteiden lisäksi myös morsiamen alus- ja yövaatteet sekä lahjat sulhasen suvulle. Sotavuodet, naisten siirtyminen kodin ulkopuolelle töihin, pyykinpesukoneet ja –aineet ovat merkinneet kapioperinteen muuttumista ja suurelta osin häviämistä samalla kun liinavaatteet ovat muuttuneet arkisiksi tarve-esineiksi . Näyttelyn tekstiilit oli saatu lainaksi marttayhdistyksemme jäseniltä.

Näyttelyn yhteydessä järjestettiin villasukkakilpailu, johon saatiin mukaan 35 paria villasukkia. Kauneimmat sukat valittiin yleisöäänestyksellä. Osa sukista annettiin yhdistyksellemme lahjoituksena ja ne myytiin huutokaupassa saman viikon lauantaina, kun Liperissä mitattiin Suomen siihenastinen kaikkien aikojen lämpöennätys 37,2 C.

Näyttelykuvat on ottanut Hilkka Pajari.